werkwarenhuis den bosch

Food Trends Tour Den Bosch: DB Celebrates Food

Omdat Brabant is verkozen tot Gastronomische regio van 2018, zijn er in september diverse foodtours te doen in Den Bosch. Zo ook de Food Trend Tour. Ik heb hem al gedaan en heb er een stukje over geschreven…

Zoals ik je al eerder heb verteld, is Brabant benoemt tot de Gastronomische regio van 2018. En om die reden zijn er op allerlei plekken in Brabant geweldige activiteiten te doen op het gebied van Food. Om Den Bosch nog beter te leren kennen, worden er ook vanuit een samenwerking tussen Gemeente ‘s-Hertogenbosch en VVV Den Bosch speciale foodtours georganiseerd. Waaronder de Food Trends Tour, de foodtour tijdens monumentendag en de foodtour “Typisch Bosch”. De komende weken zijn deze wandel- en fietstours en ik ga er iedere week doen, zodat je een beetje te weten komt wat er allemaal te zien is. Afgelopen weekend ben ik met Lotte Kuijsters op pad geweest. En zij heeft me van alles verteld op het gebied van foodtrends, die terug te vinden zijn in de stad.

Ben je nu al nieuwsgierig? Kijk dan hier voor meer informatie.

tramkade den bosch

Foodtour Trends

Afgelopen weekend ben ik door Lotte Kuijsters (en natuurlijk nog meer mensen die de tour gingen doen) meegenomen naar een aantal plekken in de stad, waarin bepaalde foodtrends terug te vinden zijn. De trends waar we naar op zoek gingen zijn: individualisme, storytelling en hyperspecialisatie. Maar wat is nu eigenlijk een trend? En wanneer is het een hype? Een trend is een verandering die je ziet in de consumentenbehoefte. Dit kan op gebied van eten zijn, maar wordt vaak doorgetrokken in een complete lifestyle. Hypes sluiten hier wel mooi bij aan, maar zijn vaak veel kortstondiger en worden sneller weer vervangen. Een duidelijke trend die je nu bijvoorbeeld ziet, is een gezonde lifestyle. We zijn hier als consument al een paar jaar erg mee bezig, en dit zal de komende jaren nog wel doorzetten. Hypes die hier bij passen zijn bijvoorbeeld de superfoods, bepaalde diëten en avocado-restaurants.

Lotte Kuijsters is afgestudeerd trend researcher en concept ontwikkelaar op het gebied van food en identiteit. Ze heeft stage gelopen bij Anne Reijnders, de ontwikkelaar van de Foodtours in Den Bosch en loopt nu als gids met de wandelingen mee. Hierbij vult zij aan vanuit haar eigen kennis en expertise.

Lotte kuijsters

Individualisme

Een trend die in deze maatschappij heel opvallend is, is het individualisme. In de 24-uurs economie die er heerst, wil iedereen kunnen beslissen wat hij eet, waar hij het eet, met wie en wanneer. Iedereen is de hele dag onderweg en flexwerken is een veelvoorkomend iets. Op veel plekken zie je mensen alleen eten of koffie drinken, werkend achter een laptop. Dit kan ‘s ochtends bij het ontbijt al zijn, maar ook tussen meerdere afspraken door, of wachtend op een trein.

Maar dat niet alleen, iedereen wil tegenwoordig ook iets anders eten. Eten wat de pot schaft is in veel huishoudens niet meer van toepassing. En door sport, hobby’s en werk eten ook veel mensen binnen een huishouden op verschillende tijden. Ook door diëten worden er meerdere potjes gekookt.

Om aan al deze verwachtingen te kunnen voldoen, zie je veel veranderingen in hotspots en menukaarten. Veel zaken zijn vroeg in de ochtend al open, er is gratis WIFI, er zijn stopcontacten en de kaarten zijn uitgebreider. Daarbij zijn er ook veel zaken gericht op gezond eten, een goede kop koffie en werkplekken.

Doordat de maatschappij verandert, zie je ook een mooie tegengestelde trend ontstaan. Het weekend wordt steeds meer gebruikt om samen te eten en sommige restaurants of hotspots kiezen bewust voor een laptop en telefoonvrije zone. Mensen zijn zo op zichzelf geworden, dat ze vergeten om contact te maken. En daar komt nu steeds meer reactie op.

coffeelab food trend tour

Coffeelab is hier een mooi voorbeeld van. Een plek dichtbij het station, veel stopcontacten, kleine tafels en grote stamtafels voor overleg. Bij Coffeelab zit het gros van de mensen vaak te werken. En daar is de zaak ook op ingericht. Maar er wordt tegelijkertijd wel rekening gehouden met de mensen die wel gezellig een kop koffie willen drinken, dmv een laptopvrije zone.

Bij Coffeelab kun je kiezen voor een kort bezoek, of zelfs een koffie to-go, maar je kunt er ook een hele dag werken. Op de menukaart kun je namelijk kiezen voor zowel ontbijt, lunch als pasta’s.

coffeelab den bosch laptopvrije zone

Een ander mooi voorbeeld is Drab Den Bosch. Hier kun je lekker zitten werken met je laptop, maar ook gezellig bijkletsen onder het genot van een goede bak koffie. Of je gaat lekker een krantje zitten lezen aan de lange tafels. Er zijn veel verschillende soorten filterkoffie te bestellen en zelfs de manier van bereiden kan op diverse manieren.

De jongens van Drab hebben super veel kennis over de koffie die ze bereiden, maar ook over de apparaten die je in de winkel kunt kopen. Je ziet dus wel dat ook het individualisme hier terug te zien is. Je kunt als klant zelf bepalen wat voor koffie je wilt, hoe je hem wilt bereid wilt hebben, en zelfs met een koffie apparaat naar huis wandelen, dat perfect bij je past.

Drab den bosch blommers coffee

Hyperspecialisatie

Een andere trend die in Den Bosch steeds meer terug te vinden is, is hyperspecialisatie. Dit zijn concepten die bewust kiezen voor een bepaalde keuken of zelfs een specifiek product. Als je het beste kind van de klas wilt worden, is het slim om je te richten op één vak. En daar heel goed in worden. En dat zie je nu veel terug. Steeds meer jonge ondernemers kiezen voor het ambacht van een product en specialiseren zich hier in.

Drab komt hierbij weer om de hoek kijken. Bij drab kun je terecht voor alle mooie producten en informatie rondom filterkoffie. Of je nu voor een aeropress- of slow drip koffie komt, hier krijg je het juiste product voor je neus. Houd je van koffie met tonen van chocolade? Of vind je het zuurtje juist lekker? Ook hier weten de jongens raad mee. Als zij beginnen te vertellen over koffie, dan zie je echt passie. Dat is het mooie van Drab.

drab den bosch drab den bosch

Ook zijn we naar de markt gegaan. Want veel marktkramen specialiseren zich ook in een bepaald product. Zo ook bij liefde & ambacht (Vanaf volgende week tegenover de Hema). Hier merk je dat er op een heel andere manier wordt omgegaan met de hyperspecialisatie. Op de markt zie je veel meer vraag en aanbod. Liefde & ambacht is een pop-up kraam, waar je voor nieuwe, bijzondere kazen terecht kunt. Als de vraag naar deze kaas groot wordt, komt hij in het vaste assortiment van Holland Kaas centrum, een andere kraam in Den Bosch (tegenover Jheronimus).

Je ziet dat er slim wordt ingegaan op de behoeften van de consument. Op de kazen staan begrippen die een kaas extra lekker laten klinken, er worden ingrediënten gebruikt die luxe uitstralen of populair zijn (bijvoorbeeld truffel en maple syrup) en de aankleding van de kraam geeft je het gevoel dat de kaas rechtstreeks van de boer af komt. Het verschil is alleen dat de kaas natuurlijk wordt ingekocht en het mooie verhaal, in dit geval, niet van de verkoper zelf gelijk komt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de verkoper geen passie heeft in zijn vak, dat denk ik namelijk van wel. Sterker nog, bij veel van deze mensen is het verkopen hen met de paplepel ingegoten. Maar ik mis dan wel het persoonlijke verhaal bij de kaas, het stukje story telling.

Liefde & ambacht den bosch liefde en ambacht kaas

Drab koopt de bonen ook in bij Blommers, maar als je er een kopje koffie drinkt, laten ze soms iets proeven, of gaan ze vragen naar je smaakprofiel, waardoor je meer wilt. Hier kregen we niet eens een blokje kaas aangeboden, omdat we misschien (nog) niet gelijk iets kwamen kopen, maar eerst voor het verhaal kwamen. Ik had dat persoonlijk wel gedaan, want dat zou mijn manier van verkopen zijn. niet alleen je direct betalende, maar ook je potentiële klant binnenhalen. En als het nou super druk was oké, maar dat was het dus op dat moment niet. Maar goed, het was voor ons wel mooi om te zien, hoe er dus door diverse ondernemers wordt omgegaan met deze trend.

Storytelling

Nog een andere zaak waarin niet alleen hyperspecialiatie terug te vinden is, maar ook de storytelling, is brouwerij Boegbeeld op de Uilenburg. We maakten kennis met Janneke Backhuijs Pieters, de eigenaresse en brouwer van de kleine stadsbrouwerij. Wat een leuke vrouw! Ik had al wel vaker een biertje op van de brouwerij (waaronder het kutbier en de sjeklade bol), maar was nog nooit in de brouwerij geweest. Nou is dat ook niet zo heel gek, want hij zit een beetje verstopt boven La Folie Antiek.

la folie antiek den bosch brouwerij boegbeeld

Janneke is ook afgestudeerd als concept ontwerper en kreeg de liefde voor speciaalbier mee van haar man. En wat zo mooi is aan dit concept? Alles klopt. Het hele plaatje, van het bier tot aan de kleur en de tekst van het etiket klopt. En het is geniaal. Ik ben echt fan. We kregen het eerste biertje te zien dat Janneke heeft gebrouwen, haar afstudeerproject en het nieuwe biertje “wanne klets”. Dit nieuwe biertje is alleen al de moeite waard om te kopen, vanwege de hilarische beschrijving en het verhaal erachter.

Je kunt in de winkel niet alleen het bier kopen, maar je kunt er ook workshops volgen en bier leren brouwen. Dat zou ik zelf echt nog wel willen doen. Het is sowieso de moeite waard om er eens binnen te lopen, want de brouwerij en de antiekzaak zitten in een geweldig pand uit 1836.

janneke backhuijs pieters

Ook de Tramkade is een mooi voorbeeld van storytelling. Het industrieterrein bij de Sieb is inmiddels omgetoverd tot een walhalla voor jonge ondernemers op het gebied van food en design. Daarbij is het een zeer geschikte plek voor feesten en festivals. Wij zijn even binnengelopen bij het werkwarenhuis waar op dit moment wordt samengewerkt met stichting Social Label. Een stichting die werkplekken en nieuwe kansen biedt voor kwetsbare groepen.

tramkade den bosch werkwarenhuis den bosch werkwarenhuis den bosch

Tot slot zijn we naar Oerwoud gefietst. Hier heb ik natuurlijk ook al vaker over geschreven. Deze stadstuinwinkel met healthcafé is een van mijn favoriete plekken in Den Bosch. De meiden zijn gespecialiseerd in een plantbased lifestyle en dat is helemaal terug te zien in de winkel.

mede-eigenaresse Larisa vertelde ons over Oerwoud en we mochten een blissball proeven uit haar eigen vegan bakkerij “Plant Den Bosch”. En hier sloten we ook onze tour af.

bliss balls plant den bosch oerwoud den bosch

Het was echt een leuke tour om te doen. Mocht je nu heel benieuwd zijn naar de tour en hem zelf ook willen doen? Dat kan nog. Op 15 en en 29 september worden er nog Food Trend tours gedaan. Volgende week ga ik zelf de tour van de monumentendag doen en de 22e de Typisch Bosch tour, dus meld je vooral aan. Misschien komen we elkaar tegen!! Voor meer info, klik je hier.

Wil je op zoek naar nog meer Foodtrends in Den Bosch? Lees dan deze blog ook even…

stadssafari lieke dols

 

 

 

Facebookpinterest

1 thought on “Food Trends Tour Den Bosch: DB Celebrates Food

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.